Het jonge Lind DNA weet te imponeren met aanbod & visie

Het jonge Lind DNA weet te imponeren met aanbod & visie

Wie houdt van design en geregeld het internet afstruint op zoek naar prachtige producten (Pinterest iemand?), zal het nochtans jonge designmerk LIND DNA haast onmogelijk kunnen ontgaan zijn. Het Deense merk, geesteskind van de zusjes Bine & Mie en hun vader Preben Lind, schept producten die nagenoeg altijd gekenmerkt worden door hun opvallende, haast iconische gebogen vorm en vaak ook hun lederlook. Hoog tijd om eens van naderbij kennis te maken met dit prachtige merk!

Gebogen vormLindDNA1

LIND DNA is zonder twijfel een familiebedrijf. Het werd in 2012 opgericht door de toen pas 21-jarige Bine en haar vader Preben. Een tijdje later vervoegde ook Mie de zaak. Op vandaag zijn de zusjes betrokken bij zowat ieder facet van de bedrijfsvoering: ontwerp, productie, distributie,… En blijkbaar ook marketing: op onze vraag voor meer fotomateriaal van onze kant, kregen we vriendelijk antwoord van Bine.

“Hoe we tot die vreemde vorm kwamen die intussen het toonbeeld van LIND DNA is geworden? Toeval!”

Het bedrijf uit Aarhus streeft er ook naar zowat alles plaatselijk te produceren, door onder meer Deense zadelmakers en naaisters. “Outsourcen betekent al te vaak dat producten van of naar de andere kant van de wereld moeten worden getransporteerd, terwijl we net het belasten van het milieu willen vermijden.”

Op de vraag hoe de zusjes op de idee kwamen voor die gebogen ‘driehoekige’ vorm die de grondslag van het Scandinavische merk zou worden (het lijkt wel een glas uit de hippe Aviator-brillen van Rayban), klinkt het antwoord eenduidig: “Toeval. Toen we aan het schetsen sloegen, kwam ineens die vreemde vorm tevoorschijn. We wisten ineens dat het iets iconisch had, iets zeldzaams. Pas toen we ons eerste product met die vorm uiteindelijk ook produceerden, placemats, beseften we dat de vorm ook praktische voordelen inhield, iets wat ook echt tegemoet kwam aan waar de klant naar op zoek was.”

Gerecycleerd leder: van BULL naar NUPO

Naast de gebogen vorm is ook leder verweven met een groot deel van de collectie van LIND DNA. Let wel: het gaat om gerecycleerd leder, afkomstig van autozetels, sofa’s en tassen, dat verkleefd wordt met 20% rubber en de naam BULL meekrijgt.

“Zoals zovele designers vinden we inspiratie in de natuur, een bron die we in onze producten proberen te laten contrasteren met andere elementen.”

De reden hiervoor is volgens de familie simpel: “Zoals zovele designers vinden we inspiratie in de natuur. Precies daarom zit respect voor het milieu ingebakken in onze bedrijfscultuur en het productieproces. Desondanks zijn we ook gefascineerd door het pure en minimalistische gevoel dat eerder industrieel aandoende ontwerpen mee gaan gepaard. Door beide fascinaties samen te brengen, hopen we tot producten te komen, gemaakt uit natuurlijke materialen, maar waarbij de industriële perfectie haast onnavolgbaar is.”

Hoewel BULL ongemeen populair bleek, waren de zusjes toch al enige tijd op zoek naar een alternatief voor het ‘composietleder’. “We zochten iets wat compleet verschilde van BULL, iets wat je onmiddellijk zou willen voelen wanneer je het zag”, deelt Bine. ” NUPO, een afwerking die opvalt door z’n zachte matte look in een hele rist aan opvallende kleuren en ook zandkleuren, bleek uiteindelijk het alternatief bij uitstek. Door z’n voorkomen en populariteit hebben we ook de CURVE TABLE collectie, een van de spraakmakende designs van het voorjaar, ineens voorzien van NUPO.

LindDNA2

Nieuwe designs

Ook tijdens de eerste jaarhelft van 2015 wist het familiebedrijf opnieuw indruk te maken met enkele nieuwe stijlvolle meubels & accessoires, die getuigen van de creativiteit die de nochtans erg jonge zusjes te over hebben. Naast de CURVE TABLE mocht LIND DNA recent ook nog de COBRA kapstok (waarbij Mie, de jongste van de Lind-zusjes hieronder te zien is) in het assortiment introduceren.

LindDNA5_Cobra

En natuurlijk kijken de zusjes Lind zelf ook uit naar de sectormomenten die dit najaar op de agenda staan. “Op Northmodern in Kopenhagen, Maison & Objet in Parijs en Tendence in Frankrijk zullen we beiden aanwezig zijn om ons concept en onze collecties toe lichten.”

Wij zijn in ieder geval benieuwd!



Reageer

About The Author

Gauthier vervoegde de Niwzi-ploeg in de herfst van 2014. Als liefhebber van al wat mooi is, stond het in de sterren geschreven dat hij Decozine.be onder z’n hoede zou krijgen, al weet hij ook technologische snufjes wel te appreciëren. Een ding is zeker: het koffietoestel zal nooit lang werkloos blijven met Gauthier in de buurt!

Lees ook