Mette Hay: “we willen met HAY blijven verkennen”

Mette Hay: “we willen met HAY blijven verkennen”

Het Deense label HAY gaat prat op kwaliteit voor een aantrekkelijk prijskaartje. Sinds zijn oprichting in 2002 blijft het bedrijf groeien als kool en is het ondertussen actief in meer dan 25 landen. We konden even spreken met Mette Hay, die samen met haar echtgenoot Rolf Hay het bedrijf leidt.

Mette Hay: hoe het allemaal begon

Mette is binnen het bedrijf verantwoordelijk voor de accessoires en textiellijn en de inrichting van de winkels wereldwijd. Ze was vorig jaar even in België naar aanleiding van het éénjarig bestaan van de Belgische winkel in Antwerpen.

Hoewel ze erg jong was bij de oprichting van HAY – amper 23 jaar – zat het ondernemen er altijd al een beetje in voor Mette. Haar ouders hadden een eigen meubel- en designwinkel, en van kleins af aan was ze al bezig met het maken van dingen. Toen ze tijdens haar studententijd er op uit trok met de rugzak konden musea of monumenten haar niet bekoren, maar zocht ze bewust de kleinere marktjes op.

Mette en Rolf ontmoetten elkaar toen ze samen werkten voor Gubi, dat het Italiaanse designbedrijf Cappellini vertegenwoordigde. “We waren erg gefascineerd door wat het bedrijf deed, zoals de beurzen in Milaan en de designers waarmee men werkte. Maar we zagen dat veel mensen de producten wel leuk vonden, maar ze nooit konden betalen. Dat is zo’n beetje onze drijfveer geweest om met HAY te starten.”

Na de meubels volgden een lijn met textiel en een collectie accessoires. Toen HAY eigen winkels ging openen in Denemarken, kwam alles in een stroomversnelling terecht. Voor die winkels begonnen ze zelf kussens te ontwerpen, notabene uit restjes van de meubelproductie. “Na enkele inspirerende reizen in Turkije en India bracht ik wat stoffen mee en zo ging de bal aan het rollen. We kregen daarop heel wat positieve feedback van klanten in onze winkels. “

HAY winkel in Antwerpen

De winkel van HAY in Antwerpen

Interactie

Hoe is de interactie tussen jou en Rolf Hay? “Iemand vroeg me er onlangs naar. Plannen jullie dingen of leggen jullie meetings vast? Maar eigenlijk doen we dat niet. Ik werk aan zaken waarvan Rolf geen weet heeft, zoals een nieuw kleurenschema. En ook omgekeerd: ik weet soms niet waar hij mee bezig is. Maar als koppel wisselen we zaken uit, dat is vanzelfsprekend. Als het dan weer de beurs in Milaan is, dan is het toch leuk om te zien dat de verschillende producten van Hay mooi bij elkaar passen. En dat is niet bewust of opzettelijk zo gedaan, maar eerder intuïtief tot stand gekomen.”

Intuïtief maar daadkrachtig

Dat intuïtieve is iets wat Mette altijd al heeft gehad. “Er zijn verschillende dingen in het leven waarover ik twijfel, maar als we over de HAY-collectie spreken ben ik erg helder en duidelijk. Als ik iets moois vind, dan beslis ik in een fractie van seconden. Bezoek ik een winkel, dan zie ik meteen wat er mooi is en wat er eventueel veranderd moet worden. Neem nu de opfrissing van de inrichting van onze winkels, zoals deze in Antwerpen. Dat doen we niet alleen voor de consument die de winkel bezoekt, maar ook om het eigen personeel nieuwe energie en inspiratie te geven.”

Hay Antwerpen

Binnen in de winkel van HAY in Antwerpen

Mini Markets als stimulans voor designers

Naast de permanente winkels zoals die in Antwerpen, heeft HAY ook al een heleboel ‘Mini Markets’ geopend, de eerste daarvan was die tijdens de Milan Design Week in 2014. Ondertussen volgden er nog Mini Markets in Londen en Tokio. “De Mini Markets laten toe om kleinere producten en objecten te tonen, en zijn een stimulans voor designers om kleinere, functionele items te ontwerpen”.

Meer dan een Scandinavisch merk

In tegenstelling tot dat andere Deense merk Muuto – dat uitsluitend werkt met designers uit Denemarken, Zweden, Noorwegen en Finland – ziet HAY het veel ruimer. “Wij hebben onszelf nooit als een louter Scandinavisch merk beschouwd. We wilden altijd al samenwerken met designers van over de hele wereld. Nu werken we samen met Stefan Diez uit Duitsland, Lex Pott en Scholten & Baijings uit Nederland, de Belg Sylvain Willenz tot zelfs de Franse broertjes Bouroullec. “

De samenwerking met designers komt trouwens vaak toevallig en instinctmatig tot stand. “Neem nu het vorig jaar gelanceerde sublabel Wrong for HAY. Dat is ontstaan door een toevallige ontmoeting met Sebastian Wrong, waarmee het meteen klikte.”

Welke designers springen er voor jou op dit moment uit? “Ik denk dat de nieuwe samenwerking die we hebben met de Française Inga Sempé erg interessant is.” Ondertussen toonde HAY in Milaan haar nieuwe Pinorama-serie van flexibele wandrekjes die naar keuze zijn samen te stellen. Ook met Shane Schneck – die vorig jaar de keukenrolhouder Porter ontwierp – en Clara Von Zweigbergk – bekend van de Kaleido dienbladen – werkt Mette Hay erg graag.

Hay - Pinorama wandrek van Inga Sempé

Pinorama wandrek van Inga Sempé 

Constant in beweging

Is er interesse om nog andere objecten te gaan doen? “Ik denk dat we constant in beweging zijn, zonder dat daar noodzakelijk een groter plan achter zit. Geef een nieuw kussen aan een sofa en die kan er plotseling terug als nieuw uitzien en een boost krijgen. Ik vind het belangrijk om de dingen soms eens anders te doen dan de dag voordien. In dat opzicht staan we wel voor verandering. HAY wil als bedrijf blijven verkennen. Dat buikgevoel maakt deel uit van ons DNA.

“Heel wat van de designers waarmee we werken, doen meer dan één product met ons. Mochten we niet constant in verandering zijn, zouden we geen interessante designers tegenkomen, of omgekeerd. Het is allemaal erg organisch.”

Breng persoonlijkheid in je interieur

Wat betekent voor jou kwaliteit van leven, van wonen? “Wat mij betreft hoeft iemand niet mee te zijn met de laatste nieuwe mode of trends. Als ik zie dat iemand duidelijke, heldere beslissingen in zijn of haar interieur heeft genomen en de juiste spullen samenbrengt, dan word ik daar vrolijk van. Dan straalt dat persoonlijkheid uit.”

Collectie van HAY

Een greep uit het aanbod van HAY

“Ik hou er echt van als iemand bepaalde dingen gebruikt op een totaal andere manier dan dat ik het zou doen. Of kleuren combineert die elkaar sterker maken. Ik hou er ook van om een woning te bezoeken met veel antiek bijvoorbeeld, zolang het juist is gedaan en er een zekere rode draad doorloopt.”

About The Author

Lees ook